5 Ekim 2010 Salı

Müziği Hissetmek mi, Anlamak mı?

Selamlar herkese tekrardan! Dolu dolu geçen bir salınun ardından artık haftayı yarılamış bulunuyoruz. Nedense bünyem bu aralar uykuya baya bir düşkün. Sanırım bende erken kalkma fobisi var. Anlayamadım. :) Heralde sonbaharın yarattığı bir hüzün/melankolik atmosfer olabilir. ama şu da bir gerçek ki o sapsarı parıldayan yaprakların görüntüsü de bir başka :)

Bu aralar günlük sohpetlerimde birçok blog konuları buluyorum. Bu da onlardan biri :) Bu konuyu yazma fikrim dün kuzenimle karşılıklı çay içerken aramızda geçen bir diyalog sonuçta belirdi. Kendisi çekmecemi karıştırırken ingilize şiirler buldu ve bana göstererek "bunlar ne?" dedi sanki yaptığı şey çok normalmiş gibi(bknz: hem suçlu hem güçlü:)) Ben de aynı soğuk kanlılıkla "birkaç şarkı sözü deneyimim" dedim.

Bunu dememle beraber gözleri fal taşı gibi açıldı kuzenimin ve "ingilizce söz mu yazıyorsun?!" şeklinde hafif tenkit edermişçesine tepki verdi.

Sizlerin de anlayacağı üzere "neden türkçe yazmıyorsun?" şeklinde bir tepkiyle karşılaştım. Ah be canım kuzenciğim o çekmecenin tamamına baksaydın keşke :)) neyse sonra türkçe sözlerimi de okuttum ona :))

Ama bu tepkisi çok ilgimi çekti. Sonra kendisi ile konuştuğumda ingilizce sözleri anlayamadığını ve müzikte onun için "sözlerin" en önemli öğe olduğunu belirtti.

Mesela bana göre sözden önce müzikal anlamda ezgiler gelir. Ama insanlara göre değişir tabii ki.

Ama bir genellemeye göre insanların büyük bir kısmı anlamadığı şarkıları çabuk unutuyorlar. Bunun nedeni sözlerin müziğe bir kimlik kazandırmasıymış! Ne kadar doğru bir saptama aslında.

Diyeceksiniz, sözleri olmayan enstrumental parçalar ne olacak? Onlar ayrı :) hatta sadece müziğin olduğu bir parçada şahsen daha çabuk etkilenmek bile mümkün.(belki)

Ama şu bir kesinliktir ki, lyric yani şarkı sözü dediğimiz olgu, ciddi bir olay. Müziğe tamamen o kimliği veren ve doğru kafiyelerle ve girişlerle ayarlandığında müzikte "catchy" dediğimiz olay ortaya çıkıyor işte. Mesela birkaç örnek vereyim sizlere, bakalım benimle aynı fikirleri paylaşacak mısınz :)

Muse - Unintended

Scorpions - Still loving you

Within Temptation - Forgiven

İngilizce olarak bunları dinlemenizi öneriyorum. Türkçe olarak:

Şebnem Ferah - Hoşçakal

Candan Erçetin - Sensizlik

Sezen Aksu - Küçüğüm

Bunlar da sözlerin müziğe kazandırdıkları kimlikleri bizlere sunuyor.. iyi dinlemeler!

Müzikle kalın!!




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder